Rolul industriei HORECA & a ospitalității în viața de zi cu zi
Industria HoReCa nu este doar un element important din punct de vedere economic, ci și un reper esențial în contribuția la dezvoltarea culturală și a societății în general. Domeniul ospitalității, în ansamblu, constituie unul dintre fundamentele societății și civilizației europene, barurile, cafenelele, restaurantele fiind locuri de întâlnire și distracție, dar și de inspirație și lărgire a cercurilor sociale, atât pentru turiști, cât și pentru localnici. Pentru ambele categorii, HoReCa este un vehicul prin care se aduce valoare bucuriei de a trăi.
Ultimii ani au indicat deja un trend crescător pentru luarea mesei în afara domiciliului, pentru o mare proporție din totalul consumatorilor. Unele studii arată că, cel puțin în Europa, aproximativ 25% din mesele servite sunt luate în unități specifice domeniului în discuție, 50% la birou sau la locul de muncă, și mai mult de 25% la școală sau universitate.
În același timp, Uniunea Europeană rămâne destinația primară la nivel mondial a turiștilor, fapt care contribuie în mod esențial la situația locurilor de muncă din domeniul HoReCa, dar și la dezvoltarea diferitelor regiuni. Totuși, una dintre principalele caracteristici legate de activitățile turistice este gradul înalt de elasticitate al cererii, care poate crește sau scădea mult mai ușor decât în cazul altor produse sau servicii.
Astfel, trebuie reținut faptul că cererea de servicii din acest domeniu poate scădea mult mai rapid decât diminuarea veniturilor consumatorilor în timpuri de criză economică sau incertitudini politice, militare ori sanitare.
Tehnologia este un alt factor care poate stabili un trend asupra acestui domeniu. Astfel, afacerile din HoReCa au trecut în era digitală, fie folosind servicii de tip terță parte din zona platformelor online de livrări la domiciliu, fie folosind platforme și sisteme de livrare proprii, care le permit să evite plata comisioanelor prea mari ale celor dintâi. Se poate afirma, cu certitudine, că numărul restaurantelor care se înrolează în diverse platforme de acest tip este în creștere accelerată.
Totodată, competiția din partea marilor lanțuri de retail, care oferă mâncare gătită și băuturi din magazinele proprii, a devenit tot mai acerbă, iar micile cafenele sau afaceri de tipul fast-food, cele mai simple forme de business ale HoReCa, sunt, în mod deosebit, vulnerabile la aceste amenințări, la fel cum este și cazul pieței de livrări.
Unele restaurante s-au adaptat și au deschis propriile magazine online, prin care oferă produse pentru acasă, în formă ambalată. În mod similar, multe cafenele aleg tot mai des partea de dezvoltare online, unde oferta este mult diversificată față de ceea ce se poate consuma în spațiul dedicat. Produse accesorii, precum sortimente exotice de cafea, capsule speciale, ceaiuri sau produse de cofetărie sau patiserie sunt doar câteva dintre exemplele de produse ce sunt deja vândute prin intermediul aplicațiilor și magazinelor online ale unităților care, tradițional, fac parte din domeniul ospitalității.